Księga Sędziów 7,1 – 9,21

by Społeczność Chrześcijańska we Wrocławiu

Opis zwycięstwa Gedeona nad Midianitami jest kolejnym przypomnieniem, że to Bóg toczy walkę w imieniu Izraela (nie umniejszając zaangażowania Izraelitów) i gdy są Mu wierni, odnoszą zwycięstwo, a gdy się od Niego odwracają, doświadczają porażki. Bóg celowo ogranicza liczebność sił Gedeona, aby nie było żadnej wątpliwości, iż przyszłe zwycięstwo dokonało się jedynie za Jego sprawą. Dodatkowo, sama walka ma jedynie charakter symboliczny: Midianici, przerażeni – jak im się wydaje – natarciem przeważających sił Izraelitów, w chaosie zabijają się nawzajem i rzucają się do ucieczki.

Efraimici, którzy przypisywali sobie wiodącą rolę pośród plemion izraelskich, są oburzeni, że nie mieli okazji wziąć udziału w walce (a raczej: zwycięstwie) – i dopiero odpowiedź Gedeona, uwypuklająca „wizerunkowy” charakter ich gorliwości, uśmierza ich gniew. Kolejne wydarzenia – rozprawa z mieszkańcami Sukkot i Penuel, którzy odmówili pomocy wojskom Gedeona oraz zemsta nad królami Midiańskimi – ukazuje przywódcę stanowczego, wręcz bezwzględnego i przekonanego o swej wartości, jakże innego od strachliwego mężczyzny w średnim wieku, jakim był podczas pierwszego spotkania z aniołem Pana.

Gdy Izraelici proszą go, aby został królem, Gedeon przypomina im, że jedynie Bóg może być najwyższym władcą Izraela, ale jednocześnie, prosząc o część zdobytych łupów, co było przywilejem władcy, stawia się ponad pozostałymi Izraelitami, a tworząc pamiątkowy posąg, zastawia na siebie, jak pisze autor księgi, „pułapkę”, gdyż będzie to zachętą do odwrócenia się od Boga, który jest jedynym źródłem zbawienia.

Niczym wielki władca, Gedeon posiada również wiele żon oraz ponad siedemdziesięciu synów – i chociaż on sam odparł pokusę nazwania się królem – jeden z jego potomków sięga po ten tytuł w Sychem, a następnie dopuszcza się ludobójstwa. Motyw przywódcy, który odnosząc, za Bożą sprawą, wielkie zwycięstwo, unosi się pychą i zaniedbuje wychowania dzieci, powtórzy się jeszcze w historii ludu wybranego.

Jotam, inny syn Gedeona, który ocalał z masakry, konfrontuje mieszkańców Sychem i za pomocą klasycznej wręcz formy bajki zapowiada im, że poniosą konsekwencje uwierzenia obietnicom Abimelecha.

Zwróć uwagę: Gdy synowie Samuela nie okażą się godni być sędziami, Izraelici zażądają króla, odrzucając panowanie Boże (1 Sm 8).

09-24

Tekst w przekładzie Biblii Tysiąclecia na portalu wBiblii.pl.