Księga Izajasza 63,1 – 66,24

by Społeczność Chrześcijańska we Wrocławiu

Ostatnie fragmenty Księgi Izajasza to pełen dramatyzmu dialog między Bogiem a Jego ludem. Jego tematem, brzmiącym jakże znajomo, jest odstępstwo Bożego ludu, surowy sąd Boży i odrodzenie. Jednak tym razem każda z tych rzeczy nabiera nowego, ostatecznego wymiaru.

Wstrząsający jest już pierwszy obraz, w którym Bóg, jako wojownik w szatach czerwonych od krwi, powraca z sądu, który wymierzał  niewiernym narodom. Odpowiedzią na to jest pieśń ludu Bożego, wspominająca liczne dowody Bożej wierności i wzywająca Go, aby po raz kolejny okazał swoją łaskę i w całej potędze swojej mocy wstawił się za ludem powracającym do zburzonej Jerozolimy.

Bóg odpowiada na to wołanie i zapewnia swój lud, że nadchodzi Jego odkupienie. Ale nawet odrodzenie narodu i świętego miasta będzie miało w sobie elementy sądu – ostatecznego rozdzielania sprawiedliwych i niesprawiedliwych, prawych i nieprawych, wiernych i niewiernych.

A po Bożym sądzie nastanie również ostateczne odrodzenie – nie tylko odbudowa, nie zaledwie przywrócenie tego, co lud Boży utracił w rezultacie swojej niewierności, ale całkowite odnowienie, rozciągające się nie tylko na ziemię, ale i niebo. Niebo, to siedziba Boga, ziemia, to domena ludzi. Zatem zapowiedź stworzenia nowego nieba i nowej ziemi jest Bożą deklaracją, że jest gotów na nowo ułożyć swoje relacje z ludźmi: stworzyć nowe warunki, w których będą żyć wierni Mu ludzie, a On pośród nich.

To właśnie obraz nowego nieba i nowej ziemi – podjęty później w Nowym Testamencie – jest tłem wszystkich rozważań o świecie przyszłym, jakie od tego czasu będą towarzyszyć Żydom, a od przyjścia Jezusa Chrystusa, także wszystkim, którzy uwierzyli, że jest On obiecanym Mesjaszem Bożym, nadchodzącym aby wymierzyć sąd narodom i przynieść wyzwolenie tym, którzy są wierni Bogu.

Księga Izajasza stała się źródłem inspiracji i zachęty nie tylko dla żydowskich wygnańców w Babilonii, ale dla wszystkich ludzi na przestrzeni wieków, którzy wypatrywali swojego wybawienia w Bogu. Do dzisiaj fragmenty z drugiej i trzeciej części proroctw Izajasza poruszają do głębi każdego, kto czeka na odrodzenie wszechrzeczy.

Zwróć uwagę: Gdy apostoł Piotr pisał, że obecny świat zachowany jest na ogień (2 P 3,7) odwoływał się do obrazów sądu z Księgi Izajasza.

02-25

Tekst w przekładzie Biblii Tysiąclecia na portalu wBiblii.pl.