2 Księga Kronik 1,1 – 4,22

by Społeczność Chrześcijańska we Wrocławiu

Opis początków rządów Salomona w znacznej części nawiązuje do informacji, które znamy z Księgi Królewskiej, ale tak jak w całej Księdze Kronik, jej szczególna perspektywa znajduje wyraz w elementach, które zostały pominięte i tych, które zostały dodane. I tak, autor Księgi Kronik nie wspomina nic o sporach o objęcie tronu po Dawidzie, a od razu opisuje wizytę młodego króla w Gibeonie, wyjaśniając, że znajdował się tam Przybytek – święty namiot wykonany pod górą Synaj, w którym przez wieki przebywała Boża obecność i Arka Przymierza. Przywołanie tego faktu pomaga powiązać Salomona z całą tradycją religijną Izraela i wykazać, że jego działania były naturalną kontynuacją dzieła, które Bóg rozpoczął w swoim narodzie po wyprowadzeniu go z Egiptu.

Podobnie jest w przypadku opisu miejsca, na którym ma stanąć Świątynia – autor Księgi Kronik podkreśla, że jest to nie tylko miejsce, na którym Bóg powstrzymał swego anioła i objawił się Dawidowi, ale także pradawna góra Moria, na której Abraham niemal złożył w ofierze swojego syna, Izaaka. Świątynia miała stanąć w miejscu od zawsze związanym z historią ludu wybranego i uświęconym kluczowymi wydarzeniami.

Salomon daje temu wyraz w poselstwie do Churama (Hirama), władcy Tyru i przyjaciela swojego ojca. Podczas gdy w Księdze Królewskiej Salomon prosił głównie o pomoc w zgromadzeniu materiałów i wykwalifikowanych pracowników, w Księdze Kronik młody władca znacznie więcej czasu poświęca motywom swoich działań, przedstawiając budowę Świątyni jako akt oddania chwały wielkiemu Bogu Izraela. To właśnie wielkość Boga wymaga, aby przyszła Świątynia była najwspanialszą budowlą, jaką tylko mogą wznieść.

Temu również służą szczegółowe opisy wznoszonej budowli i jej zdobień. Wysiłek włożony we wzniesienie Świątyni i przepych, z jakim została wyposażona i udekorowana są aktem uwielbienia dla Boga, który zasługuje na to, co najlepsze. Autor Księgi Kronik przedstawia to jako godny pochwały czyn Salomona, nie wspominając niemal w ogóle o równie wystawnej budowie pałacu królewskiego, opisanej w Księdze Królewskiej, która przedstawiała przedsięwzięcia Salomona w nieco innym świetle – niemal jako pomnik wzniesiony dla własnej chwały.

Zwróć uwagę: W Gibeonie znajdował się tylko Przybytek i jego wyposażenie; Arka została już sprowadzona do Jerozolimy przez Dawida.

03-06

Tekst w przekładzie Biblii Tysiąclecia na portalu wBiblii.pl.