2 Księga Królewska 21,1 – 23,30

by Społeczność Chrześcijańska we Wrocławiu

Bezpośrednio po Hiskiaszu na tron Judy wkracza najgorszy król w jej historii (i jednocześnie panujący najdłużej, bo aż 55 lat) – Manasses. Postępuje dokładnie odwrotnie jak jego ojciec i niweczy wszelkie rezultaty reform Hiskiasza, przywracając i zwielokrotniając bałwochwalstwo w południowym królestwie. Autor Księgi Kapłańskiej nie ma nic dobrego do powiedzenia o Manasessie i podkreśla, że to na nim spoczywa odpowiedzialność za los, jaki ostatecznie spotkał Judę (podobnie w Jer 15,1-4), choć autor Księgi Kronik wspomina także o upamiętaniu i nawróceniu tego odstępnego króla.

Kolejną ważną postacią jest wnuk Manassesa, Jozjasz, który jest autorem największej i najważniejszej reformy religijnej w historii Judy. Jej początkiem są prace remontowe w świątyni Pana, zaniedbanej i obróconej w miejsce bałwochwalczych obrzędów, a kulminacyjnym punktem odnalezienie Księgi Prawa (prawdopodobnie Księgi Powtórzonego Prawa, 5 Ks. Mojżeszowej), ukrytej lub zagubionej w bliżej nieokreślonej przeszłości. Treść tej księgi, określającej m.in. błogosławieństwa wynikające z przestrzegania Prawa Bożego i negatywne konsekwencje („przekleństwa”) jakie wiążą się z odrzuceniem praw Bożych, wstrząsa młodym władcą. Jednak jego ukorzenie się nie odwróci konsekwencji grzechu, w jakim przez wiele lat tkwił lud Boży

Jozjasz dokonał największego aktu oczyszczenia narodu z wszelkich form bałwochwalstwa. Wobec braku silnych struktur politycznych na terenie byłego Izraela, jego działania rozciągnęły się także na tamte ziemię i doprowadziły do zniszczenia centrum kultowego w Betel, od którego zaczęło się odstępstwo Izraela (zgodnie z proroctwem bezimiennego proroka z 1 Krn 13,2). Wpływy Jozjasza sięgały jeszcze dalej na północ, aż po dolinę Jezreel, bowiem zginął w bitwie pod Megiddo, stając naprzeciw wojsk egipskich, wyruszających do walki z Babilończykami.

Jozjasz próbował także zawrócić naród judzki do pierwotnych form oddawania czci Bogu, zwołując pierwszą od kilkuset lat wspólną Paschę całego narodu (dotychczas prawdopodobnie obchodzoną lokalnie i nieregularnie), jednak ostatecznie reformy te okazały się krótkotrwałe, i jak pokaże dalsza historia, w wielu przypadkach po prostu powierzchowne.

Zwróć uwagę: Tradycja żydowska podaje, że Manasses odpowiada za śmierć proroka Izajasza, nakazując przeciąć go na pół piłą, gdy ten schronił się w wydrążonym pniu. Śladem tej tradycji może być Hbr 11,37.

11-08

Tekst w przekładzie Biblii Tysiąclecia na portalu wBiblii.pl.