Księga Rodzaju 1,1 – 4,26

by Społeczność Chrześcijańska we Wrocławiu

Księga Rodzaju rozpoczyna się od dwóch opisów stworzenia. Pierwszy koncentruje się na powstaniu świata, drugi na pochodzeniu i losie człowieka. W pierwszym opisie Boża aktywność polega przede wszystkim na usunięciu chaosu i pustki, które charakteryzowały pierwotny świat. Przez pierwsze trzy dni Bóg nadaje światu porządek, tworząc nieruchome struktury i przez trzy kolejne dni napełnia je rzeczami i istotami, które się poruszają, a na koniec tworzy ludzi, aby kontynuowali to dzieło, zaprowadzając na ziemi porządek (panowanie) i zapełniając ją (rozmnażanie). Po czym, 7-go dnia, Bóg odpoczął.

Drugi opis rozpoczyna się od stworzenia mężczyzny, a dopiero później powstaje ogród Eden, który zapełnia się wszelkimi roślinami oraz dwoma szczególnymi drzewami. Mężczyzna otrzymuje przykazanie, aby nie sięgać po owoc drzewa poznania dobra i zła i zadanie, by strzec ogrodu i uprawiać go. Aby zaradzić jego samotności, Bóg stwarza zwierzęta, a gdy żadne nie okazuje się odpowiednią pomocą, Bóg czyni z mężczyzny kobietę, która będzie go wspierać i dopełniać.

Dalszą część wypełnia opis upadku pierwszych ludzi i wpływu, jaki to wywarło na cały stworzony świat. Do upadku doprowadzają wąż, najbardziej „chytry” (zmyślny, roztropny) ze wszystkich zwierząt, kobieta i mężczyzna, sprzeciwiając się Bożemu przykazaniu – i każdemu z nich Bóg oznajmia konsekwencje ich czynu: wrogość, cierpienie, wypaczone relacje, trudy walki o byt i nieuchronną śmierć. Zostają wypędzeni z ogrodu Eden i pozbawieni dostępu do drzewa życia.

Kolejne pokolenia ilustrują rozszerzający się wpływ grzechu pierwszych ludzi: mimo Bożego ostrzeżenia, zawiść Kaina doprowadza do zabójstwa, a potem on sam i jego potomkowie muszą zmagać się z jeszcze większymi trudnościami w walce o byt. Budują pierwsze miasto i cywilizację, ale to nie zmienia natury człowieka. Lamech okazuje się być jeszcze bardziej zawistny niż jego przodek, Kain.

Przez cały ten czas to Bóg inicjuje relacje z ludźmi, zarówno przed, jak i po upadku. To On szuka człowieka i ostrzega go. Mija wiele lat, zanim to ludzie zaczynają szukać Boga.

Zwróć uwagę: Oba opisy stworzenia odwołują się do innych imion Boga. W pierwszym jest to Elohim, Bóg, w drugim, Jahwe Elohim, PAN Bóg, pod którym to imieniem Bóg objawi się Mojżeszowi.

01_07

Tekst w przekładzie Biblii Tysiąclecia, na portalu wBiblii.pl.