1 Księga Królewska 6,1 – 7,51

by Społeczność Chrześcijańska we Wrocławiu

Kolejny długi fragment Księgi Królewskiej zawiera opis budowy Świątyni. Szczegółowość tego opisu może wydawać się zbędna, lecz jest ona bezpośrednim nawiązaniem do relacji z budowy Przybytku u podnóża góry Synaj, który to opis stanowi znaczącą cześć Księgi Wyjścia. Autor tekstu biblijnego chce skłonić czytelników do całego szeregu porównań, które w subtelny sposób ujawniają jego ocenę dokonań Salomona.

Po pierwsze, jest to opis jednokrotny. W Księdze Wyjścia znajdziemy dwa szczegółowe opisy Przybytku, gdyż pierwszy był zapisem Bożych instrukcji, a drugi relacją z wykonania Bożych poleceń, z wielokrotnie powtarzającym się zapewnieniem, że wszystko zostało wykonane zgodnie z poleceniami Pana. Pojedynczy opis budowy Świątyni stanowi wskazówkę, że jej wygląd, wystrój i wyposażenie były inicjatywą człowieka, tym bardziej, że zarówno rozmiary jak i bogactwo wystroju Świątyni znacząco przewyższały wszystko, co wiązało się z Przybytkiem.

Nawiązaniem do budowy Przybytku jest także postać Chirama z Tyru, odpowiadającego rolą Besalelowi, który został natchniony Duchem Bożym i wszelką mądrością i umiejętnościami, aby wykonać konieczne prace przy Przybytku; Chiram natomiast był uzdolnionym rzemieślnikiem żydowskiego pochodzenia sprowadzonym przez Salomona z zagranicy.

Po drugie, autor Księgi Królewskiej zestawia budowę Świątyni z budową pałacu królewskiego Salomona: domu, który wzniósł dla Boga i domu, który wzniósł dla siebie. W Piśmie Świętym takie zestawienia są właściwie niespotykane i z pewnością nie są dziełem przypadku: zarówno podane wymiary Świątyni i kompleksu pałacowego i czas ich budowy tworzą wrażenie, że dom, który Solomon wzniósł dla siebie był większy i wspanialszy niż „dom”, który zbudował Bogu.

Ostatnim aspektem są słowa, które wypowiedział Bóg, niemal w ogóle nie odnoszące się do zakresu podjętych prac, lecz podkreślających posłuszeństwo Bogu jako najważniejsze kryterium Bożej obecności. Bóg nie oczekuje od Salomona zachwycającego pomnika dla swej chwały, lecz wierności Mu we wszystkim.

Zwróć uwagę: Wg 1 Krn 28:11-19 plany przyszłej Świątyni zostały przekazane Salomonowi przez Dawida i możliwe, że przynajmniej w pewnej części były inspirowane bezpośrednio przez Boga. Różnice w opisach wynikają z różnych celów, jakie przyświecały autorom obu ksiąg.

10-23

Tekst w przekładzie Biblii Tysiąclecia na portalu wBiblii.pl.