Księga Rodzaju 41,1 – 43,14

by Społeczność Chrześcijańska we Wrocławiu

Traumatyczne zdarzenia z przeszłości, a szczególnie te, które otoczone są zmową milczenia, wywierają ciągły i silny wpływ na funkcjonowanie jednostek i rodzin. Gdy synowie Jakuba przybywają do Egiptu i spotykają się z niechęcią namiestnika (nie wiedząc, że to Józef) niemal natychmiast interpretują to jako karę, która spotyka ich za to, co zrobili 20 lat wcześniej. Gdy Jakub dowiaduje się o żądaniu namiestnika Egiptu, aby bracia wrócili z najmłodszym Beniaminem, łączy to ze stratą swojego ukochanego syna, Józefa. Przez cały ten czas rodzina ta pogrążona była w żałobie, kłamstwie i poczuciu winy.

Los Józefa w Egipcie odwrócił się dzięki umiejętności wyjaśniania snów. W starożytności do snów przywiązywano wielką wagę i bardzo ceniono zdolność tłumaczenia ich znaczeń. Żaden z nadwornych mędrców faraona nie potrafił wyjaśnić jego snu, zrobił to dopiero Józef, ale jak podkreślał, nie dzięki własnym zdolnością, lecz łasce Bożej. To jest kolejnym potwierdzeniem Bożej opatrzności i opieki, dzięki której niemal w jednej chwili Józef z zapomnianego więźnia staje się drugim najważniejszym człowiekiem w całym Egipcie.

Imiona synów Józefa, „daje zapomnienie” i „owocny”, są świadectwem przemiany, jaka nastąpiła w jego życiu. Józef pogodził się ze swym losem, zostawił przeszłość za sobą i na dobre związał się z Egiptem. Lecz Bóg, który czuwał nad nim przez cały czas, nadal czynił swoje dzieło. I kiedy Józef odcina się od przeszłości, ona wraca do niego. 

Historia spotkania Józefa z braćmi jest pełna napięć i zwrotów akcji. Nie była to gra pozorów ani starannie wyreżyserowana „zemsta”, poprzedzająca pojednanie. Józef walczy ze emocjami, zmienia zdanie i do końca nie będzie pewny, czy może zaufać przemianie swoich braci.

Gdy bracia wracają z Egiptu bez Symeona, Jakub utwierdza się w decyzji, aby nie pozwolić oddalić się Beniaminowi, jedynemu synowi ukochanej Racheli, jaki mu pozostał. Nie przekonuje go oferta Rubena, dającego w zastaw własnych synów. Dopiero widmo głodu i postawa Judy, który stawia na szali własne życie, skłania go do jej zmiany.

Zwróć uwagę: Decyzja Józefa, aby uwięzić Symeona, nie była przypadkowa. Symeon dowiódł już swojej agresywności, gdy wraz z Lewim dokonali masakry w Sychem. Rozdzielając tych dwóch braci, Józef uwalnia braci od najbardziej wybuchowego elementu. Tradycja żydowska upatruje w Symeonie także prowodyra ataku na Józefa. 

12_07

Tekst w przekładzie Biblii Tysiąclecia, na portalu wBiblii.pl.