Księga Rodzaju 16,1 – 19,38

by Społeczność Chrześcijańska we Wrocławiu

Ludzkie czyny mają swoje konsekwencje, a fakt Bożego wybrania nie oznacza, że Bóg będzie chronił ludzi przed ich własnymi wyborami. Historia Saraj, Hagar i Abrama jest opowieścią o poszukiwaniu własnych rozwiązań oraz o tym, iż ograniczona perspektywa człowieka zamiast mu pomóc, może sprowadzić go na manowce. Podobny motyw znajdujemy w historii Lota, który wybrał życie w Sodomie, oraz jego córek, które wobec braku mężów, dopuszczają się kazirodztwa.

Bóg pozostaje wierny swojemu przymierzu i objawia się Abramowi, aby przygotować go do kolejnego etapu wypełnienia obietnicy – narodzin potomka. Objawiony zostaje znak przymierza – obrzezanie – które od tego czasu stanie się elementem definiującym przynależność do ludu przymierza i podstawowym wyznacznikiem tożsamości religijnej i narodowej Izraelitów. Imiona Abrama i Saraj zostają zmienione na lepiej nam znane Abraham i Sara, wskazujące na ich nową tożsamość jako tych, którzy dają początek narodom.

Zastanawiające, iż Abraham wydaje się tym zaskoczony lub wręcz niechętny zapowiedzianym zmianom. Dowiadując się, iż Sara urodzi mu syna, prosi Boga o to, aby przede wszystkim miał wzgląd na Ismaela – gdyż według niego, przez blisko trzynaście lat, to on był obiecanym dziedzicem. Zdziwienie Sary można tłumaczyć tym, iż Abraham, nie powiedział jej o tym, co usłyszał od Boga, a dalsze wydarzenia dostarczają innych intrygujących poszlak.

Historia o zniszczeniu Sodomy i Gomory ponownie stawia obok siebie Abrahama i Lota. Pierwszy staje się partnerem dla Boga, który ujawnia mu swoje plany i pozwala „negocjować” o losach miasta. Drugi okazuje się nietyczny i nieudolny w postępowaniu z własną rodziną i odchodzi w zapomnienie w niesławie, być może nie wiedząc nawet, że zawdzięcza życie wstawiennictwu Abrahama.

Relacja o kazirodczym wybiegu córek Lota, oprócz bezpośredniego odniesienia do trudnej historii ich rodziny, jest także przytykiem do pochodzenia Moabitów i Ammonitów, ludów sąsiadujących z Izraelem, którzy często występowali przeciw narodowi wybranemu.

Zwróć uwagę: Opisane w tym fragmencie spotkania Abrama i Lota  z aniołami są tłem dla słów z Hbr 13,2: „gościnności nie zapominajcie, przez nią bowiem niektórzy, nie wiedząc o tym, aniołów gościli”.

04_07

Tekst w przekładzie Biblii Tysiąclecia, na portalu wBiblii.pl.