Księga Rodzaju 30,25 – 33,20

by Społeczność Chrześcijańska we Wrocławiu

Historia powrotu Jakuba do Kanaanu jest doskonałym przykładem Bożej opatrzności nad losami rodziny, którą wybrał. Jakub przez 20 lat służył Labanowi, który nieustannie próbował go oszukiwać, lecz Bóg i tak błogosławił Jakubowi, iż stał się on bogatym człowiekiem. Gdy zrozumiał, że ze strony Labana nie spotka go już nic dobrego, Bóg objawił mu się i nakazał powrót do Kanaanu i swoich bliskich.

To Bóg zapewnia Jakubowi bezpieczeństwo, gdy rozgniewany Laban rusza w pościg za zięciem i jego rodziną. Nie wiemy, czy Laban czcił PANA (Jahwe), ale z pewnością wiedział o Nim i był świadomy Jego mocy. Widział błogosławieństwo, jakim Bóg obdarzał Jakuba, ale mówił o Nim „Bóg twoich ojców” lub „Bóg Abrahama i Nahora, i ojca ich”, a motywem jego pościgu była m.in. chęć odzyskania domowych bożków.

Jakub natomiast coraz bardziej utwierdza się w oddaniu Bogu. W poruszającej modlitwie, w której nie kryje swojego strachu i zagubienia, poleca się Bogu, który objawił mu się przed 20 laty – i choć wtedy Jakub prosił Go tylko o ochronę życia i zaspokojenie podstawowych potrzeb (odzieży i pokarmu), oto wraca do Kanaanu z wielką rodziną i majątkiem.

Bóg zapewnia Go o swoim błogosławieństwie. Na drodze Jakuba ponownie stają aniołowie, jak przed 20 laty, gdy ujrzał ich we śnie w Betel. I gdy w noc poprzedzającą spotkanie z Ezawem został sam na drugim brzegu potoku, mocuje się z tajemniczą postacią, aniołem Bożym lub wręcz, jak być może sam uważał, samym Bogiem, jest zdeterminowany aby uzyskać błogosławieństwo, daleko ważniejsze, niż to, które przed laty podstępem wykradł swojemu ojcu i bratu.

Znakiem tego błogosławieństwa jest zmiana imienia. Nie będzie już znany jako Jakub (prawd.„trzymający za piętę” „zajmujący miejsce innego”, imię nawiązujące do okoliczności narodzin), ale Izrael (prawd. „zmagający się z Bogiem”). Jego tożsamość nie będzie już opierała się na zmaganiach z ludźmi, lecz na przymierzu z Bogiem. Po spotkaniu z Ezawem Jakub osiedla się w pobliżu Sychem i buduje swój pierwszy ołtarz Bogu. Albo go odbudowuje, bo w pobliżu Sychem stanął niegdyś pierwszy ołtarz, jaki zbudował Bogu Abram.

Zwróć uwagę: Sposób, w jaki Jakub ustawił żony i synów przed spotkaniem z Ezawem jest wyraźnym dowodem faworyzowania Józefa i Racheli, co będzie miało duży wpływ na dalsze losy tej rodziny.

09_07

Tekst w przekładzie Biblii Tysiąclecia, na portalu wBiblii.pl.